Sunday 4 December 2016

Dragon Ball (GeliGA NaGa)

As Salam....maaf...ada gangguan sikit ttg cerita saka tu... nanti aku sambung semula....ok... kali ni aku nak cerita sikit sikit tentang Dragon Ball atau Geliga Naga.  Cerita ni pon agak berat jugak sebab ianya masih berkaitan dengan alam ghaib, Alam Mistik atau cerita lagenda. First of all...korang pecaya ke dengan kewujudan makluk yang disebut sebagai Naga nih... Munkin ada yg percaya dan rasanya ramai yang tidak. Sebab?...tak ada bukti...tak pernah lihat..dan mana ada penah org jumpa fossil atau tulang2 yg boleh dikaitkan dgn Naga. Naga yang dicipta oleh manusia ada le. kann...saperti lukisan2 dan ukiran saperti yg dpt kita lihat di kebanyakan tokong2 cina. dan kebiasaannya ia diukir atau dihasilkan menggunakan simen dan ditempatkan di atas bumbung2 tokong tersebut... malahan mengikut kalendar cina jugak ada terdapat Tahun Naga.

Okay...satu persoalan disini...bagaimana kita nak gambarkan sesuatu benda atau makluk atau apa2 je lah...sedangkan benda itu kita tak pernah melihatnya?? bagaimana nak bayangkan dan bagaimana nak gambarkan rupa bentuknya. Begitukah rupa bentuk Dragon Ball yang sebenar... saperti yang dibayangkan di dalam siri animasi Dragon Ball.

Orang2 cina dengan ukiran dan gambaran Naga nya manakala orang2 jepun dgn lukisan dan gambaran Dragon Ball nya. Seawal kurang lebih 1600 tahun sebelum masehi...orang2 cina telah mengakui tentang kewujudan Naga... apakan Naga wujud pada masa itu...apakah ada orang yang pernah melihat kelibat Naga2 tersebut....maka ianya digambarkan sebegitu rupa... dan jawapannya munkin ada dil luar kotak pemikiran kita.

Mengikut cerita... terdapat tiga jenis Naga... Naga yang tinggal di darat.. di lautan dan di udara. Apakah Naga2 ini hanya jelmaan....hahahaaa... tiada siapa yang dapat menjawap... yg pasti...setiap apa yang ada di alam semesta...semuanya ada lah hak milik Allah SWT.. yang Maha Pencipta dan Maha Mengetahui setiap sesuatu kejadian dan pergerakan yang terjadi. Apakah Naga2 ini hidup bersendirian atau pon hidup berkelompok dan mempunyai kerajaan? Cerita2 begini memang tidak akan diceritakan oleh seseorang walaupon dia mengetahui tentangnya. Kerana apa?? kerana sudah pasti kita akan menganggap dan mengatakan yang orang itu orang gila. Ianya lebih kepada cerita rekaan atau cerita fiksyen semata mata. Namun... bagi hamba2 Allah yang terpilih yang memiliki darjat kewalian yang tinggi... mereka ini diberi keistimewaan dan kebolehan untuk melihat sesuatu yang kita tidak dpt melihat dgn izin Nya. Percaya atau tidak ... terpulang kepada kita... Dan bagaimana kalau aku katakan aku pernah melihat dan memegang Geliga Naga...???

Akan bersambung....

No comments:

Post a Comment