Thursday 22 December 2016

Nyi RoRo KiduL

As Salam semua... Ni kisah apa le pulak.. Munkin ada yg pernah dengar ttg kisah Nyi Roro Kidul .. yang telah menjadi satu mitos kpd penduduk2 di pulau Jawa dan amnya diseluruh kepulauan Indonesia. Perkataan mitos membawa maksud ...satu cerita dari cerita yg berkaitan dgn alam ghaib. Bagi kebanyakan penduduk2 di pulau Jawa ...terutama di bahagian selatan pulau begitu taksub dan mempercayai bahawa kejadian2 buruk yg melanda laut selatan ada lah penangan dari Nyi Roro Kidul.Dia dianggap menguasai Laut Selatan Pulau Jawa...sehingga digelar Ratu Laut Selatan. Nyi Roro yg bererti Puteri Roro dan Kidul bererti selatan.

Siapakah sebenarnya Nyi Roro Kidul?... terdapat beberapa pendapat ttg asal usulnya..  Asal Usul Nyi Roro Kidul Asli Jin Menurut Islam. Menurut Agama Islam, asal usul nyi roro kidul bukan hal yang perlu diperbincangkan. Menurut informasi Al­Qur’an dan Al­Hadist, ..fenomena nyi roro kidul adalah hal yang lumrah berkaitan dunia jin..Nyi Roro Kidul sendiri disangka sebagai penjelmaan dari pimpinan kerajaan jin di pesisir laut Selatan Jawa. Dari sini kita dapat menarik perhatian bila asal usul nyi roro kidul dgn bermcm2 kepercayaan lain. Tak perlu kita fikirkan sgt dan jangan sampai kita terpedaya oleh bermacam bentuk perangkap syaitan yang berniat utk mengelabui kita manusia. Berserah diri kita kepada Allah SWT untuk mencapai keselamatan di dunia dan akhirat.. Namun blogger menghormati kesemua pendapat2 yg lain kerana itu hak masing2 utk memberi pendapat.

Serba ringkas mengenai Nyi Roro Kidul.... dimana terdpt byk laman web dan blog yg menceritakan ttg puteri ini dan kebanyakan cerita2 tersebut hampir sama.....dan .... apa yg nak aku ceritakan disini...mmg cerita orang gila dan tak pernah didengar orang.... hahahaa... aku dah bagi amaran dari awal lagi....kann. terpulang korg nak percaya ke tidak. Yang ni mmg cerita dari aku....sealed...trademark and patented.

Adapun Nyi Roro Kidul dgn berbagai2 nama lagi...namun nama ini yg lebih dikenali dan menjadi sebutan. Beliau merupakan seorang puteri hasil perkahwinan manusia dan jin. Pernah memerintah di alam manusia dan akhirnya menjadi pemerintah kerajaan jin dan menguasai Laut Selatan. Setelah beberapa ratus tahun menguasai Laut Selatan... banyak perkara dan keburukan yg telah dilakukan...dan..  yang yg paling tidak diingini ialah ianya telah meresap ke dalam jiwa dan menakluki pemikiran ...terutama kpd penduduk2 di persekiran Laut Selatan. Dia seolah2 begitu berkuasa sehingga sampai ke tahap dilakukan pemujaan dan persembahan.
Sememangnya Nyi Roro kidul masih hidup sehingga ke hari ini kerana dia berketurunan jin... dan makhluk2 yg tinggal di alam ghaib mempunyai umur yg panjang dgn kuasa Allah SWT. yang Maha Pencipta, Korg pecaya tak?? ...Puteri Gng Ledang dan Hang Tuah pon masih hidup!! .... hahahahaaaa.... mmg gila .... 

ok... maka... dah sampai masa dan ketika.. Nyi Roro Kidul perlu di kurung. dan seseorang telah di beri tugas untuk mengurung Nyi Roro Kidul. Cuba bayangkan kalau seorang Raja Jin yg dikatakan begitu berkuasa .... lalu... seseorang (seorang manusia) di beri tugas untuk mengurung Nyi Roro Kidul??? Boleh ker?.. Apa yg nak hairan...kan? Korg penah tak dgr cerita pada masa zaman Nabi Sulaiman A.S. pada masa itu... Nabi Sulaiman A.S. menawarkan siapa kah yg terpantas yg boleh memindahkan kedudukan sebuah istana dari satu tempat ke satu tempat lain.
Dalam cerita sirah Nabi ini... kebolehan manusia telah menewaskan kebolehan jin.,, bukan aku tak nak cerita ttg kisah nie. In Syaa Allah ... kalau diberi ruang dan waktu nnty...aku akan tulis kisah nabi2 atau sirah nabi berdasarkan dari sebuah kitab lama.

Ngantuk dah nie... nanti akan bersambung..  Wassalam

No comments:

Post a Comment