Tuesday 22 November 2016

SakA

Assalammualaikum...bertemu kembali kita di alam maya ini. Semuga semuanya di dalam keadaan sihat sejahtera hendaknya.. Tengok jer tajuk kat atas tu....seriau kann?,,, hahaaa.. meremang bulu tengkuk aku...kerana banyak yang dah aku lalui dan alami yang berkaitan dgn saka. Aku akui yg aku mmg sgt2 obses dgn cerita cerita misteri yg bersangkutan dgn alam ghaib sejak dari budak budak lagi. Berjalan bersendirian di dlm kegelapan malam semasa pulang dari mengaji Al-Quran merupakan detik2 yg amat mencemaskan.. pernah sekali tu.. daun pelepah kering yg jatuh dari pokok kelapa betul2 di blakang aku. apa lagi.... hahahaaa...lari mcm tak cukup tanah dibuatnya... tercungap cungap sampai dirumah. dan apabila aku ceritakan...bapa dan ibu aku hanya ketawa sambil mengeleng geleng kepala,..cuma satu bulan dari dua belas bulan dlm setahun...aku mnjadi berani dan tidak lansung merasa takut walaupun sebelum itu...dgn bayang2 sndiri pun aku terkejut.Bulan itu ialah Bulan Ramadan... (Hantu..Jin semua kna rantai kata Ibu aku)  Memang panjang kalau nk di ceritakan... bole buat cerpen. :) dan apa yg akan aku ceritakan ialah mengenai diri aku dan keluarga aku sendiri...tak ada kaitan dgn org lain...kang naya jer kena saman... heheehe.. .munkin akan aku kaitkan sikit..utk mencukupkan asam , garam dan belacan.

Di sini aku akan ceritakan satu persatu.. munkin nnty akan bersiri kot...hahahaaa... mcm drama la pulak. Tapi... sblum apa apa pun ...sebagai mukadimah...elok rasanya aku kupas dulu...apa kah itu SakA. Binatang apa saka tu... makluk jenis apa...mcm mana rupa dia?.. dan sebagainya. Tak semua dari kalangan kita yang betul betul memahami tentang saka ...bagaimana tanggapan dan penerimaan kita terhadap saka... Dan...dan..dan...yang pelik tapi benar... bila berckp ttg saka.... memang tak bole tidak...yang di kaitkan dan yg mewarisi saka ialah orang MELAYU...

Kita perlu kembali jauh ke zaman silam...ok.. lets travel with time tunnel transporter. Back to the past.. Not to the future....its nonsense... nobody like us can see the future. Apa nk terjadi esuk ke ats diri sndiri pun kita tak dpt nk ramalkan.

Kita perlu mengkaji sejarah ttg asal usul galur susur bangsa Melayu. Panjang ceritanya kann.. aku pendekkan disini. ... Nabi Allah Ibrahim Alaihissalam merupakan seorang nabi yg diberi keistimewaan . Dengan hasil perkahwinan dgn tiga isteri2nya...dari situ salasilah keturunan manusia mula membiak dan berselerakan diats muka bumi ini. Beliau jugak mampu berbicara dgn Jin. Ada lah diketahui bahawa jin dgn kebolehan tersendiri boleh di perintah melakukan sesuatu pekerjaan yg tak munkin mampu dilakukan oleh manusia biasa dgn izin Allah SWT.

Akan bersambung...ngantuk dah nie..

Wassalam

No comments:

Post a Comment