Wednesday 23 November 2016

SakA (Bab SatU)

Assalammualaikum semua... Jom kita sambung. "Agak agak pnjang lagi ke mukadimah ni bro?"...tnya sorg sahabat. Kalau aku nk perincikan satu persatu mmg agak panjang.. kerana semua nya berkaitan supaya kita bole lebih memahami. Kebiasaan nya ...tulisan atau nukilan aku disini sblom ini byk dlm bentuk bahasa bayangan atau kiasan. Tapi...dlm bab ni aku kna berhati hati. ...haaaaa...takut salah fhm lak nnti... dan kalau nk diceritakan ttg asal usul susur galur bangsa Melayu...phewww...jenuh. Korang bole melayari fb atau blog dari seorg pengkaji sejarah khusus kpd susur galur bangsa Melayu hasil dari kajian dan penemuan yg tidak ternilai dari Cik Srikandi. Fb asalnya yg berjudul Alter Terahsia Bangsa Melayu mmg yg terbaik untuk dibaca dan semuga kita sedar dan berbangga dgn diri kita yg berbangsa Melayu yg telah berhijrah beribu tahun dahulu ke sebuah benua yg pada ketika itu di gelar sebagai Nusantara.
 Ok..now... apa pulak kaitan Nabi Allah Ibrahin Alaihissalam dgn bangsa Melayu? Memang ada kaitan.. Dari kajian sejarah... kajian DNA dan sejarah migrasi dan penghirahan kaum pada zaman awal dahulu... Melayu di katakan ber keturunan dari isteri ketiga Nabi Allah Ibrahim yang bernama Siti Katirah.



Bangsa Melayu yg pada ketika itu di gelar Bani Jawi meneruskan penghijrahan sehingga sampai ke satu benua yg di gelar Nusantara. Ada pun Nusantara pada ketika itu merupakan satu kawasan daratan yg amat luas meliputi Tanah Melayu, Semua kepulauan Indonesia, Kepulauan Borneo ... hingga ke selatan Vietnam tanpa di pisahkan oleh lautan. Berselerakkan lah nenek moyang kita pada ketika itu.. ada yg sampai ke indonesi...ada yang smpai ke kepualauan borneo ..malah ada yg sampai ke kambodia (Melayu Campa). Pokoknya kita semua bersaudara dari rumpun yg sama.
Berbekalkan kebolehan dan keistimewaan Nabi Allah Ibrahim iaitu menguasai alam Jin dan jugak menyembah pada yg Satu seolah olah ianya di warisi oleh bangsa Melayu. Namun setelah beratus ratus tahun dan terpisah dari jarak dan masa tnpa susulan atau peringatan mengenai agama menyembah pada yang Satu.... lama kelamaan kepercayaan ini semakin pudar. Namun ttg kepercayaan utk cuba menembusi alam Jin masih ttp diwarisi .

Haaa...korang nmpak kann...dah berkait dah tu.Dan sebelum aku mengakhiri Bab ini.. (Amaran kpd pembaca yg berumur 13 tahun kebawah..Anda munkin memerlukan bimbingan Ibu Bapa). Dan jugak... sbelum aku meneruskan ke Bab seterusnya.. Munkin ada di kalangan pembaca yg lebih arif atau mahir dgn ilmu alam misteri atau alam ghaib atau berkenaan makhluk halus. Sekiranya aku ada tersilap nnty... mohon betulkan yer.. komen jer kat komen tu... kerana aku masih mentah dlm hal hal sebegini dan jalan penceritaan akan byk berkisar dari apa yg pernah aku dgr dan apa yg aku alami sndiri.

Akan bersambung......

Wassalam

No comments:

Post a Comment