Tuesday 5 June 2012

Kesesakan di lebuhraya

Hmm....agak lama aku tak update blog nie...nanti marah pula adik aku yang tinggal di seberang lautan tu. Izin kan aku bebahasa sabah bah. Bekarih ku berkurapak kitani...saperti setanggah tiang ku pelajari...agak lidut otak ku ani.  Hahaha...dah2..udah saperti bibiran aje bah. Tiga minggu yg lalu aku mengikut rombongan majlis pertunangan ke Parit, Perak. Semasa bersiap siap untuk pulang, aku teringatkan Mee Udang Kuala Sepetang. Hmm...ape lagi...kalau pasal makan...trus jadi. Memang sedap dan murah...ape lagi dgn udang laut yg besar saiz nya...sehingga menjilat jari...hehehe. Selepas beberapa hari, ada pula suara suara yg menyatakan Mee Udang Tanjung Rambutan lagi sedap.....aduhhhh....ye ke? Aku pun buat rancangan nak ke Ipoh dan bertolak aku ke Ipoh pada petang hari Jumaat (selepas balik dari kerja)....mmg letih kan baru balik dari kerja...tapi tu la...kalau pasal makan....erm....jadi je. Jam 6:15 petang bertolak dari rumah...sampai Tol Juru lebih kurang pukul 7:00 malam. Aku tengok di sebelah kanan....jalan menghala ke Utara dah sesak....dari Seberang Jaya ke Tol Juru dan dan dan dari Bukit Tambun lagi dah sesak... dekat 5 Kilometer tu. Sesak keterlaluan....aku tersenyum...hmm...memang waktu begini terutama pada musim cuti sekolah jalan menghala ke Utara akan sesak.....nasib baik aku menghala ke Selatan. Aku dah mencongak, kalau aku berada di Tol Juru pada jam 7:00 malam...dan ...perjalanan ke Ipoh lebih kurang 2 jam....pukul 9:00 malam nanti dah terpacak aku di hadapan kedai Mee Udang tu. Belum habis aku bayangkan keadaan kedai mee udang tu...tiba2....alamak.... jalan dah mula sesak. Bergerak perlahan dalam jarak 2 Kilometer....apa yang dah berlaku??? Rupa rupanya susur keluar ke Jawi dah sesak.....lorong sebelah kiri berbaris kenderaan untuk keluar ke tol Jawi ....  hmm ...tinggal satu lorong....patut le sesak. Perjalanan kembali lancar selepas itu sehinggalah samapi dekat perhentian Nibong Tebal...... sesak lagi???? jam dah menunjukkan dekat pukul 8:00 malam dan aku masih berada di Nibong Tebal.......hu huuuuu.....lebuhraya sesak.....apa pulak yg berlaku???? lagi panjang kesesakan dekat Nibong Tebal nie....namun nasib agak baik kerana kejadian kemalangan di hadapan itu baru saja berlaku. Apabila sampai di tempat kejadian.....aku nampak ada petugas sedang menyusun kon....hanya tinggal satu lorong di sebelah kiri.... di sebelah kiri bahu jalan ada sebuah kenderaan remok habis (total loss), dan di atas jalan sebelah kanan (lorong laju)....ada sebiji topi keledar warna putih....dan lebih kurang 30 meter di hadapan terkujur satu tubuh kaku dalam keadaan meniarap berlumuran darah dan darah yang masih mengalir di atas lebuhraya.... ini kah yg di namakan pusara di lebuhraya? Buat seketika hilang selera aku dan terus terlupa kepada mee udang yg sedang menanti kehadiran ku. Panjang pulak cerita aku kali nie. Dipendekkan cerita... aku terlewat sampai....udang galah dah habis.... udang laut pun dah habis... yang ada cuma udang kolam dan ketam... hmmm... apa lah nasib... makan mee goreng ketam je la aku malam tu. Tapi... yg aku ralat sangat... ingat guna lebuhraya yg bertol dan berbayar tu.... cepat la sampai... rupanya....hu huuuu. ku sangka 2 jam je...rupanya 3 jam baru sampai Ipoh.

No comments:

Post a Comment