Saturday 5 May 2012

Me and my Car

Dah 5 buah kereta yang aku miliki termasuk kereta yang sedang aku gunakan sekarang, dan kesemua kereta2 itu adalah kereta terpakai. Nak buat macam mana...nak beli baru tak cukup duit nak bayar tiap2 bulan. Jadi....al maklum lah. dah kereta terpakai nak katakan...asyik rosak lah dia. kalau nak di kira...dah beribu duit aku habis semata-mata dek sebab kereta rosak (kos memperbaiki), dan pada mula2 dulu aku slalu kena tipu aje dengan pomen yg perbaiki kereta tu.(bukan smua pomen yang menipu). Bila masuk kereta yang ke tiga...aku dah berazam tak nak kena tipu lagi...kalau tidak rasa nya sampai mati aku asyik kene tipu. Jadi aku pun buat keputusan macam ni:......1. Tiap kali aku hantar kereta ke bengkel...aku akan tunggu..walau pun keja memperbaiki memakan masa yang lama. 2.  Aku akan lihat dan perhati apa yang pomen tu buat. 3. Aku sendiri akan lihat dan pastikan part yang rosak itu dan aku nak lihat part yg baru yg akan diganti. 4. Aku yang akan tentukan mana2 part yang perlu di ganti(kalau ikut pomen penipu smua dia nak ganti)...alasan aku bajet tak cukup. 5.  Aku akan tanya dulu harga part yang nak diganti tu. 6.  Aku akan tanya kalau part ni dah ditukar mesti OK ke?(pomen mesti kena jawab OK). 7.  Aku tanya banyak soalan tentang bahagian dan fungsi part yang rosak tu. 8.   Pada masa yang masa aku belajar tentang cara2 memperbaiki kereta dari soalan, pemerhatian dan juga internet.
Sekarang aku dah ada 2-ton jack(order online dari KL) dan banyak "common tools" yang diperlukan termasuk beberapa "bearing puller". Kalau kerosakan yang tak teruk sangat sangat...aku dah boleh baiki sendiri. Rasa bangga jugak bila aku dah berjaya meng"overhaul" gear box kereta wira(milik jiran). Projek seterusnya nak tukar engin kancil dengan mira. Ni kerja part time dan hobi aje.....tolong jangan hantar kereta untuk aku baiki...bukan ada bengkel pun...abis porch rumah aku berminyak....asyik kena bebel je la.

No comments:

Post a Comment